TEMA: Tilkald i døgnvagt

De fleste fødesteder bruger døgnvagter for at få arbejdet til at hænge sammen. En undersøgelse viser, at belastningen i vagterne er meget forskellig fra sted til sted.

Klik på artiklerne nedenfor for at læse dem:

Tilkald i døgnvagter
En landsdækkende undersøgelse af hvor meget og hvornår jordemødre er kaldt i døgnvagterne, viser store udsving. Der er ikke nødvendigvis sammenfald mellem fødestedets størrelse og belastningen i vagterne. Jordemoderforeningen gennemførte undersøgelsen efter, at Arbejdstilsynet satte fokus på belastningen i døgnvagterne i Vestsjælland Amt.
Læs artiklen

Døgnvagter passer til fødsler
Døgnvagter kan være med til at sikre kontinuiteten i arbejdet og omsorgen for den gravide samtidig med, at de fremmer det psykiske arbejdsmiljø. Men de kan blive en belastning for både økonomien og arbejdsmiljøet, hvis de ikke bruges hensigtsmæssigt. Læs artiklen

Døgnvagten afskaffes
Døgnvagten bliver erstattet af fast vagt, efter at Arbejdstilsynet krævede, at arbejdet på fødeafdelingerne I Holbæk og Slagelse skulle organiseres anderledes. Ledelsen og medarbejderne er landet på en løsning med både fordele og ulemper.
Læs artiklen