Sundhedsindsats rettet mod unge vinder pris

Et projekt rettet mod unge, som har brug for hjælp til store og små spørgsmål om bl.a. sex, krop og prævention, har netop vundet førstepladsen som bedste sundhedsprojekt i Halsnæs Kommune. Det er bl.a. jordemoder Gabriela Rehfeld, der står bag projektet – UngMod.

Jeg har haft klamydia mange gange – er jeg nu steril?

Jeg må ikke sove hos min kæreste for mine forældre.

Er det normalt at have en trekant, når man kun er 13 år?

Det er nogle af de spørgsmål og tanker, som unge i Halsnæs Kommune går og tumler med. Hvert år kommer 700 unge mellem 12 og 25 år fra Halsnæs forbi Ungdomsmodtagelsen UngMod med spørgsmål om alt, hvad der rører sig i krop og sjæl – herunder psykisk trivsel og seksualitet, og samtidig kan de få hjælp til gratis prævention. Projektet UngMod har da også netop vundet førstepladsen i kommunens “Sundhedssymposium 2020” som bedste udviklingsprojekt blandt otte andre sundhedsprojekter til gavn for yngre og ældre borgere i Halsnæs Kommune.

Jordemoder, klinisk sexolog og psykoterapeut Gabriela Rehfeld har sin daglige gang i UngMod. Hun er glad for, at UngMod vandt prisen og herunder anerkendelsen af den normkritiske tilgang, hvor de unge selv peger på deres udfordringer og er med til at finde løsninger:

– Forebyggelse og tidlig opsporing af psykosociale problemer blandt børn og unge er en af de mest omkostningseffektive og langsigtede investeringer, et samfund kan foretage. Jeg kan ikke få øje på en bredere rettet indsats til at opfylde det mål end ungdomsmodtagelser, siger hun.

Formand for Udvalget for Sundhed og Forebyggelse Michael Thomsen (V) er glad for, at kommunen formår at møde de unge og deres behov.

– I Halsnæs Kommune er vi optaget af at kunne hjælpe og støtte de unge, hvor de er. Især er vi optaget af, at vores unge får de bedste forudsætninger for at kunne leve et både sundt og aktivt liv. Vi ved, at det sunde og aktive liv skaber de bedste muligheder for, at alle unge kommer godt i gang med voksenlivet, uddanner sig og stifter familie på et tidspunkt, siger han og fortsætter:

– UngMod startede vi med for syv år siden, da vi kunne se, at nogle af vores unge faldt igennem. Vi havde mange helt unge mødre og en bekymrende stigning i kønssygdomme blandt vores unge. Denne udvikling har vi heldigvis fået vendt gennem vores indsats i UngMod. Jeg er glad og stolt af, at vi i Halsnæs har haft modet til at gå andre veje for at imødegå de unges behov præcis, hvor de er.