Gravid uden cpr.nr.: Forvirring og tvivl

Nikolaj og hans kone Georgina fra Ghana blev afvist alle steder, fordi hun ikke havde et cpr-nummer. Først da de fik fat i den rigtige, officielle vejledning lykkedes det at hende ind i et normalt graviditetsforløb.

– Det var utroligt frustrerende, fordi der ikke var nogen, der vidste, hvordan de skulle forholde sig. De fleste steder fik vi bare at vide, at når Georgina ikke havde et cpr-nummer, kunne de ikke hjælpe hende, fortæller Nikolaj Freiesleben fra København.

Hans kone, Georgina, har fået opholdstilladelse og parret venter barn til maj. Men i efteråret, da de opdagede, at Georgina var gravid, var hendes ansøgning om familiesammenføring stadig under behandling og det gav problemer.

– ”Har din kone et cpr-nummer? Nej? Så kan vi ikke hjælpe dig”. Det var faktisk det faste svar, vi fik alle steder, både hos min egen læge, i Udlændingestyrelsen og på fødegangen, hvor vi fik at vide, at man skulle gå gennem hospitalets økonomikontor, før man overhovedet kunne blive tilset af en jordemoder, fortæller Nikolaj Freiesleben.

Georgina mødte en anden afrikansk kvinde, der har født i Danmark for et par år siden, og hun kunne ikke forstå problemerne, for hun havde bare fået lavet en vandrejournal hos lægen og derefter var hun kommet ind i et helt normalt graviditetsforløb på Hvidovre Hospital.

– Jeg ringede til hospitalet, og jeg blev stillet om til en jordemoder på fødegangen. Hun var vældig sød og hjælpsom, men hun var helt sikker på, at man altid skulle gå via patientkontoret og at de helt sikkert vil kræve, at man har et cpr-nr. Hun sagde også, at der tidligere blev taget lidt løst på reglerne, så man bare kunne komme ind fra gaden og bede om hjælp fra jordemoderen, så derfor var der blevet strammet op.

Tilfældigvis faldt Nikolaj Freiesleben over et indlæg på foreningen Ægteskab Uden Grænsers hjemmeside, hvor det fremgår, at man kan få hjælp under svangerskab, når bare der ligger en ansøgning om familiesammenføring hos Udlændingeservice. Ministeriet har nemlig opfordret regionerne til at yde vederlagsfri fødselshjælp til personer uden bopæl her i landet, for eksempel hvis den gravide kvinde venter på en opholdstilladelse og når at føde inden, folkeregistreringen er faldet på plads.

– Jeg syntes, det var meget forvirrende og begyndte at ringe rundt og kom tilfældigvis til at tale med en person fra Rigshospitalet, som har forstand på de sager og som sendte mig den officielle vejledning. Den fortæller helt klart, hvordan man skal gribe det an, og så blev det hele meget lettere. Men vi skulle selv sørge for at have reglerne med, for der var ingen, der kendte dem. Hele vejen rundt var det os, der skulle forklare, hvordan det hang sammen, og hvad vi havde ret til, siger Nikolaj Freiesleben, der understreger, at han og Georgina har fået en fin behandling af alle, efter at det er lykkedes at få hende ind i systemet.

I Region Hovedstaden har man siden november 2003 besluttet at lade graviditetsundersøgelser og fødselshjælp være gratis for gravide kvinder, som kan dokumentere, at de har en sag om opholdstilladelse i Udlændingestyrelsen.