“Gør det for andet end pengenes skyld”

Kommentar

Nu har jeg gennem et stykke tid set reklamer på tv fra Danske Bank under mottoet: "Gør det du er bedst til – det gør vi".

Normalt er jeg ligeglad med reklamer og deres påvirkning af forbrugerne, idet jeg mener, at vi som forbrugere har en enorm magt. Nemlig at vi kan undlade at købe og forbruge de produkter, som ikke falder i vores smag – eventuelt på grund af producentens smagsløse reklamer.

Nu er grænsen dog nået. Og det af en bank. Det reklamespot, der generer mig, er det med en kittelklædt kvinde på en fødestue med et nyfødt barn i armene – og stemmen, der siger: "gør det for andet end pengenes skyld" Jeg går ud fra, at det er en jordemoder, I fornedrer med pågældende spot. I hvert fald er det bl.a. i kraft af min titel som jordemoder, at jeg reagerer.

Vi kan være enige så langt som, at der i et hvert job kræves engagement og interesse, men, hvem tror I vi er? Kittelklædte nikkedukker med et kald? Tror I, det er for sjov, at vi:

  •  ikke er der til at putte vores egne børn om aftenen?
  • ikke sover i vores seng om natten?
  • arbejder juleaften, påskemorgen, 1. nytårsdag osv.?
  • har 24 timers tilkaldevagter?
  • i nogle vagter ikke får mad pga. travlhed?
  • har hovedpine pga. for lidt væske, fordi vi står med en kompliceret fødsel og ikke kan gå fra den fødende?
  • den ene dag står med en dødfødsel og den næste med et par, der er blevet gravide efter 12 års forsøg?

Når alt kommer til alt, er det et job. Som regel et godt job. Men det er et ansættelsesforhold, hvor vi yder et stykke arbejde, og ved månedens slutning får løn for det (ikke nok, men det er en anden diskussion), som alle andre lønmodtagere.

Vi har taget en uddannelse med store krav. Ligesom mange andre. Vi står dagligt med et enormt ansvar og ofte med liv eller død mellem hænderne. Så derfor støder det mig enormt meget at høre "gør det for andet end pengenes skyld".

Det er undertrykkende og meget upassende. For mig efterlader det indtrykket af en umoderne virksomhed, der endnu ikke har taget begrebet ligeberettigelse til sig. Hvis formålet med denne reklameserie er at skaffe nye kunder, så har I fejlet big time hos mig.

hvad med at I sponserer penge eller materialer til brug i svangreomsorgen som fx

  •  gratis fødselsforberedelse til alle
  • gode møbler i konsultationsrummene og personalestuerne
  • gode fysiske barselsforhold, så mor, far og barn kan være sammen de første døgn efter fødslen

I kan sikkert opnå reklameværdi ved at få Jeres logo på de donerede materialer. Eller I kan gøre det – for andet end pengenes skyld!!!