Gravide kan igen føde hjemme

Fra den 1. maj kan gravide igen føde hjemme. Det har Danske Regioner besluttet i dag.

Formand for Jordemoderforeningen Lis Munk udtaler:

- Retten til at føde hjemme med en jordemoder er en basal del af den danske svangreomsorg. Derfor er vi i Jordemoderforeningen meget glade for, at regionerne nu har besluttet at genoptage denne vigtig rettighed.

Under en pandemi kan det at føde i eget hjem – hvis den fødende og partner er uden symptomer på COVID-19 – give en tryghed for de familier, der er bekymrede for at udsætte sig selv for smitte. Fødselshjælp i hjemmet kommer en del sårbare familier til gavn, og derfor er hjemmefødsler med til at sikre mere lighed i sundhed for familier med særlige behov.

Som sundhedsprofessionelle har vi desuden været bekymrede for, at nogle kvinder ville vælge at føde alene uden assistance fra en jordemoder, som konsekvens af at retten til fødselshjælp i hjemme har været suspenderet. Derfor glæder jordemødrene sig til, at vi fra fredag igen kan tilbyde hjælp til hjemmefødsler, til de kvinder, som ønsker det."

Læs pressemeddelelsen