Jeg sidder ved mit tørrestativ

Af Anne-Marie Kjeldset

Corona har ført til mange kreative løsninger ud i indretning af hjemmearbejdspladser.

Katrine Teilmann står for en af dem. Hun har fundet ud af, at tørrestativet har en perfekt højde, når hun skal placere pc’en, så dens kamera bedst videregiver de knuder og andre suturer, hun sætter i svampen, der skal gøre det ud for et mellemkød.

- Tørrestativet passer godt i højden og så kan jeg sidde ude på min altan og se mine planter, der spirer, siger Katrine, der snart afslutter tredje semester på jordemoderuddannelsen på Københavns Professionshøjskole, KP.

Hun har netop gennemført anden del af en workshop, hvor forskellige sutureringsteknikker skal øves. Redskaberne, som de studerende sidder hjemme og øver sig med, har de studerende selv indkøbt. De blev sendt samlet til KP lige før nedlukningen.

- Så vi aftale med en underviser at mødes foran KP, hvor vi fik de indkøbte materialer udleveret ude foran KP, hvor vi stod i grupper og i pæn afstand og talte sammen. Det trængte vi altså til efter så lang tid hver for sig, siger hun.

Workshoppen foregår over Zoom og de studerende er delt ind i grupper af seks til syv. Det er ikke ideelt at øve håndværket med guidning via skærm. Men det er gået fint, siger Katrine:

- Jeg synes, at det er gået fint. Vi har i forvejen fået links til film om suturering blandt andet fra GynZone, så vi kunne forberede os. Men det ville da være mere ideelt at sidde sammen, så man lige kunne korrigere hinanden. Men vi er så heldige, at vi jo i praktikken er 1:1 med en jordemoder som vejleder, så selvfølgelig får vi det lært, siger hun.

Sidste del af workshoppen har de studerende fået lov til at gennemføre på KP i starten af juni, hvor de også skal øve sig i anlæggelse af PVK og forløsning af fastsiddende skuldre.

- Det bliver rigtig dejligt at komme derind igen, siger Katrine, der er sikker på, at hun og hendes medstuderende bliver lige så gode jordemødre som dem, der ikke oplever Corona under uddannelsen.

- Vi har stadig en god undervisning og underviserne lytter til os, siger Katrine.