Mie laver videokonsultationer: Husk at få kropssproget med

Af Bille Sterll

Allerede inden epidemien havde Trøjborg Lægehus i Aarhus forsøgt sig med at møde patienter over video. Det gav gevinst, da Danmark lukkede ned. I stedet for at aflyse planlagte konsultationer, blev mange aftaler flyttet over på video eller telefon.

I lægehuset arbejder jordemoder Mie Eldrup Jensen, med gravide og alt, hvad der handler om kvinders underliv, prævention, kønssygdomme, børneundersøgelser og vaccinationer af børn.

- Der er mange udfordringer i at lægge så mange aftaler om, for hvad kan man klare over video? Kan forældre selv veje og måle deres barn? Det har jeg mødt nogle, der kan. Det er spændende, men også udfordrende. Jeg er dødtræt, når jeg kommer hjem. Hver dag lægger vi en plan for, hvordan vi gør i henhold til de nyeste retningslinjer, og inden dagen er slut, har vi justeret på noget igen, siger Mie Eldrup Jensen.

Hun vaccinerer stadig småbørn, tager blodprøver og mærker på den gravides mave. Men det fysiske møde er kortere end før. Mødet over video har sine indlysende begrænsninger. Men Mie Eldrup Jensen oplever også en række fordele. Først og fremmest den fleksibilitet, det giver for patienterne.

- Det kan være nemt og praktisk for patienten ikke at skulle ud ad døren, hvis det er noget, vi kan klare over skærmen, som eksem for eksempel. Her kan vi ofte hurtigt stille en diagnose og sætte behandling i gang. Vi gør os en masse spændende erfaringer, som vi forhåbentlig kan bruge fremover. Det kan godt være svært, hvis jeg har en patient, der græder, og jeg tidligere ville give et kram eller berolige ved fysisk nærvær. Her italesætter jeg det i stedet: ’Nu giver jeg et kram, for det ser du ud til at have brug for.’

Mie Eldrup Jensen oplever også en klar og positiv bivirkning ved, at vi vasker hænder, spritter af og holder afstand:

- Nogle af de ting, vi så rigtig meget af lige inden corona-krisen, som fx fnat og børneorm … de er stort set udryddet.

Hvad skal man huske, når man bruger videokonsultation? - Jeg har lært, at det er vigtigt at sætte kameraet rigtigt, så man får hele sit kropssprog med. Det er også vigtigt at få et ordentligt billede af patienten for at vurdere, hvordan hun eller han har det. Når vi ikke er i samme rum, skal jeg kunne fornemme deres mimik og kropssprog for at se, hvordan de har det.