Virtuel formidling strammer budskabet

Af Anne-Marie Kjeldset

Underviserne på jordemoderuddannelserne skulle fra den ene dag til den anden lægge deres undervisning om, da alle studerende blev sendt hjem den 12. marts. For Marianne Eiberg, der er jordemoder og lektor på Københavns Professionshøjskole KP, var det ikke helt nyt at anvende digitale midler i undervisningen.

- Det har været en udfordring, selvom jeg har lidt erfaring med at lave film til undervisningsbrug. Men alle undervisere er hoppet ud i det – det var jo et must. Jeg tror, at det at vi skulle kommunikere virtuelt kom til at fungere, fordi vi kender hinanden så godt, siger hun.

Underviserne har valgt forskellige måder at formidle deres stof på.

- Vi var til en start novicer i forhold til at bruge virtuelle medier i det omfang, vi skulle, og vi har hver især valgt de medier, vi følte os mest trygge ved at bruge og det har måske forvirret de studerende, at vi har gjort det forskelligt, erkender Marianne.

Erfaringerne med at lægge undervisningen om til fjernundervisning skal evalueres på KP inden sommeren. En af de erfaringer, som Marianne tager med sig, er, at virtuelle medier kan være med til at krydre undervisningen, men at det aldrig kan erstatte tilstedeværelsesundervisning. En anden erfaring er, at det tvinger underviseren til at skærpe budskaberne.

- Når man laver video eller PowerPoint med talk over, så bliver noget skrællet væk og budskaberne bliver skåret ind til benet. Man går glip af nogle historier undervejs i undervisningen, som man ville have fortalt i et klasselokale og der kan man miste noget. Men måske har den digitale undervisningsform gjort, at de studerende bliver klarere på, at det er det her, vi skal kunne. Det er måske en erfaring, vi skal tage med os og bruge fremover, siger Marianne, der også har oplevet, at ”bordet fanger” på en anden måde, når man laver en digital speak, end når man står overfor en forsamling.

- Den digitale undervisningsform tvinger os også til at være mere præcise i vores måde at sige tingene på. Vores ord bliver jo lyttet til mange gange uden, at vi kan rette dem og uden, at tilhørerne kan spørge ind til dem, siger hun.

Risikoen for, at nogle studerende ikke fanger den digitale undervisningsform, er til stede og underviserne har ikke den samme fornemmelse for den enkelte studerende, når de ikke ser dem i undervisningen på skolen.

- Konsekvensen af det kan være, at der er studerende, som bliver hægtet af, uden at vi opdager det, siger hun.

Alle hold har studiegrupper og underviserne opfordrer dem til, i grupperne, at være opmærksomme på hinanden og bruge hinanden i forhold til at klare studielivet.

- De semesteransvarlige og underviserne står til rådighed, hvis der er problematikker, som vi kan bidrage med at løse, men vi opsøger almindeligvis ikke grupperne, fortæller Marianne.

De studerende på første semester har underviserne haft en særlig opmærksomhed på, fortæller hun.

- De helt nye studerende oplever måske, at de ikke rigtigt hører til endnu, at de ikke har knyttet bånd. Derfor får de særlig omsorg, vi vil gøre vores til at de, på trods af Coronakrisen, selvfølgelig får den faglige viden, de har brug for, men også falder godt til i studielivet og faget, siger hun.