Jette Ranum laver fødselsforberedelse på film: Vi stiller vores viden til rådighed

Af journalist Bille Sterll

Efterhånden er det flere år siden, Jette Ranum har taget imod en nyfødt. I stedet har hun været optaget af udvikling, projektledelse - og film. Vel at mærke film, hvor hun selv står bag kameraet.

Egentlig var hun i gang med at undersøge, hvordan afdelingen kunne bruge film med gravide og kvinder, der lige havde født, både for at dele oplevelser og erfaringer brugerne imellem og for at udvikle organisationen. Men så kom corona.

Der gik blot et par dage, fra landet lukkede ned, til jordemødrene på Fødeafdelingen Vest i Herning og Holstebro gik i gang med at skyde en række film, som bruges til fødselsforberedelse. I løbet af bare tre dage optog de ikke færre end 26 film med jordemødre i hovedrollerne og Jette Ranum som fotograf.

- Topscoreren lige nu er den første film, som handler om, hvordan fødslen starter. Den er i dette øjeblik set 518 gange. Filmen om veer er set 250 gange, mens kun 14 har set den film, der hedder Lidt om sex - indtil videre, fortæller Jette Ranum.

Filmene er delt i tre moduler. Et om selve fødslen: Slimprop, veer, hormoner, smertelindring med mere. Et om det nyfødte barn: den magiske time, amning og ammestueskrøner. Og et modul om at blive familie, med alt hvad det indebærer.

- Det lod sig gøre, fordi jordemødrene er friske og stiller op, og fordi der er en chefjordemoder, der prioriterer det. Vi spurgte, om der var nogen, der ville være med. Straks var der fem, som sagde ja, og så var vi i gang, siger Jette Ranum.

Alle film ligger nu på Fødeafdeling Vests hjemmeside og bliver også delt på Facebook. Jette Ranum forventer, at filmene stadig giver god mening, når epidemien brænder ud.

- Filmene er lavet for at skabe tryghed i den her corona-tid. Men filmene handler ikke om corona. De handler om at stille vores viden til rådighed.

Gode råd om film som fødselsforberedelse

Sådan gør du:

1. Forhold dig til mediet: En lang film bliver hurtigt kedelig. Del fødselsforberedelsen op i emner og lav flere, korte film. Så er det også lettere at fortælle godt.
  2. Kom i gang! Det er vigtigt at komme ud over stepperne, før I fortaber jer i planlægning og tankevirksomhed. Hvis I tænker for længe, risikerer det at blive stift.
  3. Glem alt om at være perfektionist. Det behøver ikke se rigtigt og pænt ud. Vi optager på fødestuen og improviserer undervejs.
  4. Slap af og slip jer selv fri. Jordemødre kendt for at være troværdige. Vi vil gerne være sikre på, at det vi siger, er det rigtige, og det er godt. Men mår man laver film, må der gerne være lidt frihed i det.
  5. Forbered dine medvirkende, de skal masseres lidt. Jeg siger altid til dem: Det er bare mig, vi gør det for sjov, og hvis det ikke går, tager vi det bare om. Men det gør vi næsten aldrig. Snak med dem, du filmer om, hvad brugerne skal have ud af det, så I skærper fokus på modtagerne. De skal tale om deres kerneviden, så de kan godt.
  6. Brug filmene til at fjerne filteret mellem de gravide og fødeafdelingen. Gør det hele mindre mystisk.
  7. Jeg bruger et 10 år gammelt kamera, der er ikke så meget hokus pokus i det. Du kan godt filme med din iPhone, hvis du går tæt nok på. Gå tættere på, end du regner med. Mikrofonen er tit det svage led. Skaf evt. en ordentlig, ekstern mikrofon.
  8. Prøv at tage hele filmen i et take. Som regel lykkes det.

Kilde: Jette Ranum, innovationskonsulent og udviklingsjordemoder

Se filmen 'Fødslen som en rejse'

Se alle film