Jannie indsamler prøver i forskningsprojekt: Det hele er samlet og lige til at gå til

Af journalist Bille Sterll

I tre dage har Jannie Schlaikjær Simonsen været en del af landets første forskningsprojekt om, hvordan coronavirus påvirker gravide, fødende og nyfødte. Hun har haft én fødsel, hvor hun har indsamlet prøver, og nu er hun i gang med et nyt forløb, hvor hun har fortalt parret om projektet og spurgt, om de vil medvirke. I et roligt øjeblik under dagens vagt på Hvidovre Hospital giver hun sig tid til at dele sine erfaringer med os andre over telefonen.

- Allerede når jeg fortæller, at vi er i gang med et nyt projekt, som undersøger sammenhængen mellem corona og graviditet, møder jeg stor velvilje. Vi oplever, at det fylder meget hos de gravide. Jeg fortæller dem, at vi ønsker at undersøge, om der er en genetisk sammenhæng i, hvem der får sygdommen og hvor syge, de bliver. De bliver testet for corona - både om de er smittet nu og om de har haft det. Det vil mange gerne vide. Som det er lige nu, får de ikke svaret med det samme, fordi den maskine, vi bruger, ikke er oppe at køre, men de vil gerne være med alligevel. Når maskinen bliver kalibreret, vil de få svar løbende i takt med, at prøverne bliver analyseret.

Med omkring 20 fødsler i døgnet er Hvidovre Hospital landets største fødeafdeling, og de næste tre måneder bliver alle fødende spurgt, om de vil deltage. Som nyuddannet i sit første job oplever Jannie Schlaikjær Simonsen, at opgaven er til at håndtere:

- Jeg fik besked om projektet, da jeg mødte ind i vagt i lørdags. Vi fik udførligt forklaret, hvordan og hvorledes, vi skulle gebærde os og indsamle prøver. Udstyret ligger klar i færdige pakker, vi tager med ind på fødestuen, og det hele er samlet, så det er lige til at gå til, siger hun.

Når hun skal samle data, trækker Jannie Schlaikjær Simonsen blod fra barnets navlestreng lige efter fødslen. Bagefter forløser hun placenta og lader forældrene hilse på deres lille ny i fred og ro, og efter et par timer tager hun så blodprøver fra forældrene og poder dem i svælget. Hun kan også tage prøver på forældrene, inden barnet kommer til verden, hvis det passer bedre ind i forløbet.

- Jeg tænker, det er et ret fornuftigt projekt at være en del af. Jeg kan jo høre, hvor meget det fylder hos de gravide, og hvor mange tanker, de bruger på det. Som jordemoder vil jeg gerne kunne give bedre og mere valid information. Meget af det, vi siger nu, er jo på et tyndt, videnskabeligt grundlag. Når vi siger, at vi ikke ser nogen sammenhæng mellem corona og for tidlig fødsel for eksempel, så ved vi jo ikke meget om det. Det er i alles interesse, at vi kan give bedre information.