En af to jordemødre på Ærø: Tænk hvis vi smittede hinanden

Af journalist Jette Smed

Jette Stawski er blevet kastet hovedkulds ind i sit nye liv som en af to jordemødre på Ærø. Coronakrisen kom buldrende, samtidig med at hun til øen fra København primo april.

- Jeg valgte at blive ø-jordemor for at få kontinuitet i arbejdet med kvinderne ved at følge dem igennem både graviditet, fødsel og barsel og give dem al den tid, de har brug for. Det er jo ikke ændret, selvom starten har været noget anderledes end forventet.

Lige nu maler hun hus med tændt mobil ved sin side. Hun er altid parat og ved aldrig, hvornår det er tid til at rykke ud. De fleste af kvinderne på øen vælger at føde på øens fødselsklinik. Det hedder stadig en hjemmefødsel, fordi der ikke er en obstetrisk læge på Ærø. Som alle andre fødesteder benytter jordemødrene på Ærø selvfølgelig værnemidler under fødslerne og følger med i de nyeste restriktioner.

- Men vi har endnu ikke haft kontakt med coronapatienter herovre. Alle gravide ved, at de skal ringe, hvis de har symptomer, så kan de ikke føde på øen, og indtil nu har der ikke været nogen smittede.

Hvis en gravid kvinde får coronasymptomer, er der en lille testenhed på øen, og hvis hun bliver testet positiv, skal hun til fastlandet – altså Fyn. Hvis kvinden er gået i fødsel, når hun får symptomer, skal jordemoderen rekvirere en nødfærge, som så kommer og henter den fødende, og hvis det er helt akut, kan der komme en helikopter.

Øen har en fastboende befolkning på 6000 personer og mange er gamle, så der er stor opmærksomhed på at holde beboerne så isoleret så muligt. De to jordemødre på øen ses heller ikke på grund af smittefaren.

- Hver af os udgør halvdelen af fødegangen. Så tænk hvis vi smittede hinanden? Det kan godt føles lidt mærkeligt at gå her på øen så alene, når tanken var at blive en del af et lille fællesskab. Lige nu har jeg kun lige hilst på folk på afstand. Resten må vente til det her er overstået.