Chefjordemoder Anette Lund Frederiksen: Jeg skal holde jordemødrene raske

Af journalist Bille Sterll

Chefjordemoder ved Odense Universitetshospital Anette Lund Frederiksen har 170 jordemødre under sig i Odense, Svendborg og på Ærø. Corona-epidemien har først og fremmest sat hende på en stor kommunikations- og oversættelsesopgave.

- Hele Danmark er sendt hjem for at passe på sig selv og på, at de ikke blive syge og smitter andre. Samtidig sætter vi nogle få personalegrupper, herunder jordemødrene, i front og gør alt, hvad vi kan, for at de kan være sikre. De har mænd og børn og gamle forældre, som er bange på deres vegne. Så vi skal være rummelige nok til at forstå det bagland, og vi skal hjælpe jordemødrene til at holde til at være i det her. Samtidig med at man som leder er lidt på ukendt grund. Det er en anden form for ledelse, en form for krigs- eller kriseledelse, siger hun.

Chefjordemoderen læser og besvarer mails, inden hun går i seng om aftenen, og møder tidligere, end hun plejer for at være forberedt på alt. Hvis der er 10 personer i lokalet, går hun ikke derind. Desuden er hun optaget af at vise sine medarbejdere, at hun godt tør møde op på fødegangen og selv husker at spritte hænder.

- Det gælder om at få så meget af det, der gælder for resten af samfundet, overført til os. Først og fremmest at begrænse antallet af kontakter. Min største bekymring lige nu er at holde jordemødrene raske.

Anette Lund Frederiksen understreger, at det ikke er nyt for jordemødre at kunne møde fødende, som bærer smitte med ind på fødegangen:

- Vi har arbejdet med hiv og aids og under flere alvorlige influenza-epidemier, og MRSA-bakterierne har vi stadig. Vi er gearet til at håndtere isolation, men vi har ikke oplevet det sådan her før. Jeg er helt vild af beundring over, hvordan alle går i løsnings-mode.