Camilla Østergaard, studerende og hjemsendt: Hvorfor er der ikke fælles retningslinjer?

Af journalist Jette Smed

En måned inde i sin første praktikperiode ramte corona-krisen Camilla Østergaards uddannelse. Hun var i jordemoderpraktik på Holbæk Sygehus, og her har ledelsen valgt at sende alle studerende hjem for at opfylde sundhedsmyndighedernes opfordringer til at nedsætte smitterisikoen mest muligt. Fra at være en ekstra hjælpende hånd blev de studerende pludselig til en ekstra mulig smittekilde.

- Jeg forstår det jo godt og synes sådan set, det er en klog beslutning. Vi er jo ikke livsvigtige. Vi er ekstra hænder, og vi kan undværes.

Camilla Østergaard er derfor taget hjem til forældrene i Jylland. Her ser der ud, som der plejer, og det føles lidt uvirkeligt, at der er en pandemi under udvikling. Hun prøver at holde sig i gang. Hun skriver reflektionsark over de ting, hun har nået at opleve på afdelingen og hun læser op på relevant stof. Men hendes tanker kredser alligevel hele tiden om fremtiden.

- Hvor lang tid kommer der til at gå? Hvilke konsekvenser får det for min uddannelse? Der er så mange tanker, der myldrer rundt.

Hun undrer sig over, at alle jordemoderstuderende ikke er blevet sendt hjem. Mange af hendes medstuderende møder i vagt, som de plejer. Det ville have været lettere at forstå, hvis skolen og klinikstederne var blevet enige om, hvordan situationen skulle håndteres, mener hun.

- Efter den her krise er vi nogen, der har misset dele af vores uddannelse, og nogen der ikke har. Det er frustrerende, at skolen ikke er kommet med nogle fælles retningslinjer. Jeg kunne godt have brugt en klar udmelding, som var ens for alle os jordemoderstuderende i klinik.