Coronavirus - hvad betyder det for dig på jobbet

Udbruddet af COVID-19 - Coronavirus - udvikler sig hurtigt i en række lande herunder også Danmark, og vi kan forvente flere smittede i Danmark.

Sundhedsstyrelsen opdaterer løbende deres hjemmeside med nyt om udviklingen. Vi anbefaler, at du holder dig opdateret via styrelsens hjemmeside, som du finder her

Hvad det betyder det for dig i forhold til dit arbejde som jordemoder, kan du finde svar på nedenfor.

Bemærk at de enkelte spørgsmål/svar opdateres løbende. Der er altid dato på, så du kan se, hvornår de er oprettet/opdateret.

Jordemoderforeningen modtager gerne spørgsmål om corona på sek@jordemoderforeningen.dk. Det er ikke sikkert, at vi har svaret med det samme, men så forsøger vi at skaffe det.

Læs også Sundhedsstyrelsens udmelding om krav til sundhedspersonalet

Spørgsmål-svar: Hvad betyder det for dig på jobbet

Siden opdateres løbende

COVID-19 som arbejdsskade

Hvad må jordemødre i privat praksis under corona?

Oprettet den 5. januar 2021

Jordemødre og andre autoriserede sundhedspersoner må fortsat praktisere og berøres dermed ikke af restriktionerne, der blev indført den 15. december 2020. Al aktivitet skal selvfølgelig fortsat foregå under respekt for anbefalinger og retningslinjer for undgåelse af smittespredning.

På baggrund af spørgsmål fra privatpraktiserende jordemødre om situationen efter, at smittetrykket steg hen over julen, kontaktede Jordemoderforeningen den 30. december 2020 Styrelsen for Patientsikkerhed. Her lød det i en mundtlig besked, at der kun måtte udføres behandlinger i privat regi, som vurderedes som akutte.

Dette viser sig ikke at være korrekt.

Arbejdstidsregler i regionerne i en corona-tid - En guide for jordemødre

Her finder du en kort gennemgang af arbejdstidsreglerne

Se Arbejdstidsregler i regionerne i en corona-tid - En guide for jordemødre

Retningslinje og vejledning 'Håndtering af COVID-19: Gravide og fødende kvinder, samt partner og det nyfødte barn’(01-05-2020)

Retningslinje og vejledning er udarbejdet af DSOG og Jordemoderforeningen

Se retningslinje og vejledning

Hotline for sundhedspersonale

Styrelsen for Patientsikkerhed har åbnet en hotline for personale på sundheds-, ældre- og socialområdet, hvor de svarer på spørgsmål om COVID-19.

Kontakt hotlinen på 70 20 02 66 - den er åben alle dage kl. 9-22.

Fælles myndighedshotline

På hotline kan du få generel information om, hvordan du skal forholde dig til COVID-19.

Hotline: 70 20 02 33

Bemærk: Er du syg og har brug for rådgivning, skal du ikke ringe til hotline, men til din læge

Corona-nyheder

Se Jordemoderforeningens nyheder om corona (bemærk at anbefalingerne skifter hele tiden, derfor kan ældre nyheder være misvisende/uaktuelle)

Lancet artikel

What are the risks of Covid-19 infection in pregnant women?
    Lancet artikel med litteraturhenvisninger.
    Læs artiklen
    Kilde: The Lancet den 12-02-20