Man tager en bus…

Hvordan havnede Jordemoderforeningen som afsender af en kampagne på bus 5A?

Kommunikationsbureauet Saatchi & Saatchi kontaktede i midten af januar Jordemoderforeningen for at tilbyde foreningen et samarbejde om en kampagne på en bus på en af Københavns travleste buslinjer.

Samarbejdet er uden udgifter for Jordemoderforeningen.

Baggrunden for det generøse tilbud er en konkurrence i reklamebranchen om at udarbejde den mest kreative kampagne med en bus fra linje 5A som medie. Saatchi & Saatchi deltager i konkurrencen, og da de skulle udtænke deres originale bidrag, blev den aktuelle debat om forholdene på fødeafdelingerne udgangspunktet.

– Vi ville gerne lave noget, der var oppe i tiden, og da vi også sympatiserede med indsatsen for bedre forhold på fødegangene, så vidste vi, at det var omkring det, at ideen skulle udvikles, fortæller Annette Piilgaard, der er managing director i bureauet.

Mediet var givet – en bus fra linje 5A – så det var med det som udgangspunkt, at de gode ideer skulle udvikles.

– Normalt, når vi laver kampagner, har vi et problem, et emne, et område, der skal ideudvikles på, og så finder vi mediet. Her skulle vi udvikle på mediets præmis, og det var blandt andet et sæt dobbeltdøre, hvor folk myldrer ud fra. Det gav os ideen til at afbillede en fødende kvinde, fortæller Annette Piilgaard.

Jordemoderforeningen takkede ja til tilbuddet.

– Tilbuddet om busreklamen kom på et tidspunkt, hvor vi havde brug for at vedligeholde fokus uden at skyde med skarpt – for der er heldigvis en fælles opmærksomhed på området fra politikere, uanset partifarve. Jeg tror ikke, at det i sig selv vil gøre den store forskel. Men sammen med de mange andre indsatser, der gøres for at bedre forholdene, så har det en plads og kan være med til at støtte en forandring til det bedre, siger Lillian Bondo, formand for Jordemoderforeningen.

Jordemoderforeningen har filmoptaget bussen på sin jomfrutur. Den lille video ligger på Jordemoderforeningens facebookside og er blevet delt knap 1.000 gange. 111.000 har set videoen.