Jordemoderforeningen bag app til gravide

Jordemoderforeningen og Komiteen for Sundhedsoplysning udgiver en graviditets-app, der kan fungere som et dialogredskab mellem jordemoderen og den gravide

Jordemoderforeningen og Komiteen for Sundhedsoplysning udgiver om kort tid en graviditets-app med støtte fra TrygFonden.

App’en er udarbejdet, så den kan fungere som et dialogredskab mellem jordemoderen og den gravide, og indeholder blandt andet mulighed for, at den gravide kan opliste tid og sted for konsultationer og notere sine spørgsmål og overvejelser som forberedelse til den næste konsultation.

Den gravide har mulighed for at oprette en personlig profil, blandt andet med terminsdato og fødested, så indholdet målrettes netop det tidspunkt i graviditeten, som hun er nået til. Den gravide kan også finde oplysninger om det sted, hvor hun skal føde, med link til telefonnummer og hjemmeside. Der vil også være kort og gps-styret kørevejledning til fødestedet – en detalje, som en partner nok vil sætte pris på, når veerne er startet.

Ud over at tjene som praktisk dialogredskab indeholder app’en en illustreret uge-for-uge-beskrivelse af graviditetens udvikling samt et leksikon, der formidler de officielle anbefalinger og vejledninger til gravide fra Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen. Endvidere har Tandlægeforeningen bidraget med vejledning om tandsundhed i graviditeten.

App’en indeholder desuden videoinstruktion af øvelser til fødselsforberedelse.

Let og lige adgang til information
Anne-Mette Schroll, udviklingskonsulent i Jordemoderforeningen, har været med i udviklingen af app’en. Hun mener, at der er behov for formidling af information til de gravide og deres partnere i digital form.

– Digitale udgivelser er vejen frem inden for sundhedsformidling. Befolkningen søger i stigende grad digital information − frem for i bøger og pjecer. En app har også den fordel, at den løbende kan opdateres. Og så er den betydeligt billigere, end de publikationer, som app’en dækker, siger Anne-Mette Schroll.

Gravid-app’en koster 19 kr. at downloade. Til sammenligning koster det 100-200 kr. at anskaffe de publikationer, som dækkes af app’ens leksikon – blandt andet ’Barn i vente’, ’Tjek bleen’, ’I form før fødslen’ og ’Kort og godt om amning’. Overskud ved salg af app’en går ubeskåret til teknisk og indholdsmæssig opdatering.

Sundhedsloven foreskriver, at alle borgere skal have let og lige adgang til information. Den gravide har krav på at få fyldestgørende information om de ydelser, det er muligt at efterspørge i graviditets-, fødsels- og barselforløbet. Hidtil har de største aftagere af graviditetsoplysende materialer været kommuner og hospitaler, der har købt og uddelt publikationer til de gravide. Med den nedskæring, som er foretaget mange steder, er denne service imidlertid nedprioriteret, og de gravide skal nu i højere grad selv købe sundhedsoplysning.

– Vi så et behov for en ny måde at give de gravide mulighed for at søge information. Da Komiteen for Sundhedsoplysning tilbød Jordemoderforeningen et samarbejde omkring udgivelsen af en app, slog vi til. Det er en rigtig god mulighed for som forening at være med til at sikre, at de gravide får let tilgængelig, fagligt korrekt og opdateret information, der bygger på de nyeste anbefalinger og den nyeste forskning i stedet for de mange ofte fejlbehæftede oplysninger, der findes på nettet. Med en app kan den gravide altid søge oplysninger; uanset om hun er ude at handle, sidder på en cafe sammen med veninderne – hvor som helst. Jo bedre de gravide er informeret, jo bedre valg har de mulighed for at træffe, siger Anne-Mette Schroll.

Fakta om Gravid-app

• Jordemoderforeningen står sammen med Komiteen for Sundhedsoplysning bag udgivelsen af Gravid-app’en.
  • Lene Skou Jensen, jordemoder, er hovedforfatter bag Gravidapp.
  • En testversion af app’en kan downloades i løbet af uge 11-12 og frem til 1. april uden betaling.
  • Tidspunktet for den endelige offentliggørelse af app’en er estimeret til den 1. april. Tidspunktet kan blive rykket, da Apple er meget grundige i deres godkendelsesprocedurer af nye applikationer. Nøgne bryster og billeder af hud-mod-hud kan kræve ekstra forklaring og forhaling af godkendelsesprocessen.
  • App’en findes til både Android og Apple.
  • Der er fortsat mulighed for rettelser i app’en, så hvis du som jordemoder støder på tekniske problemer i app’en, er du velkommen til at kontakte Birgitte Dansgaard på birgitte@remove-this.sundkom.remove-this.dk.
  • Gravid-app indeholder ikke reklamer.