Fagblade mister annoncer

Amterne vil ikke længere bruge penge på at annoncere efter arbejdskraft i fagbladene. En jobportal skal i stedet formidle de mange ledige jobs. Det vil medføre, at amterne ikke får det bedste ansøgerfelt, mener faglige organisationer.

Amterne er gået sammen om at oprette jobportaler på nettet for derved at spare pengene til annoncering i fagbladene. I første omgang var det Ugeskrift for Læger, der i midten af marts sidste år mistede størstedelen af deres stillingsannoncer. Tab: 20 millioner kroner. Siden har gymnasielærernes fagblad vinket farvel til mange annoncekroner, efter at en portal for denne faggruppe blev oprettet på nettet. Næste mål for amternes spareiver er fagbladet Sygeplejersken, der i løbet af 2003 mister op mod 40 millioner kroner, når amterne opretter en jobportal for denne gruppe. Den forventede indtægtsnedgang har allerede resulteret i en omlægning af Sygeplejersken, der har lagt det glittede omslag af sig og fremover udkommer i almindelig letvægtspapir og med færre sider.Dansk Sygeplejeråd opgiver imidlertid ikke kampen om stillingsannoncerne så let. Redaktør Peter Skeel Hjorth fra Sygeplejersken er overbevist om, at amterne graver deres egen grav med initiativet.

– Sygeplejerskerne læser annoncerne som underholdning i bladet. Og det er lige præcis det, sygehusene har brug for, siger redaktøren, der mener, at antallet af potentielle og kvalificerede ansøgere vil falde, fordi kun de aktivt jobsøgende går på nettet.

Hjernen bag amternes jobportaler, fuldmægtig i Amtsrådsforeningen Tomas Vejs Møller, er ikke enig.

– Det er sandt, at amterne går glip af oserne, der læser annoncer i fagbladene, men amterne er tilfredse, for de sparer en masse penge, siger repræsentanten fra amtsrådsforeningen.

Tidsskrift for Jordemødre er også på listen over blade, som amterne gerne vil lette for annoncer, men der ligger endnu ikke konkrete planer fra arbejdsgivernes side om at dirigere annoncerne fra bladet til en jobportal.

I Jordemoderforeningen har man forberedt sig på en situation med faldende annonceindtægter, samtidig med at bladet har udvidet servicen over for annoncørerne. Alle annoncer bliver uden beregning lagt på Jordemoderforeningens hjemmeside, www.dadj.dk, fire dage før bladet udkommer. Samtidig er priserne for stillingsannoncer ikke steget i flere år.