En meget glad formand

De islandske jordemødre har arbejdet med at forberede NJF-kongressen i fire år. Trods flystrejke samlede kongressen godt 700 jordemødre i den islandske hovedstad Reykjavik.

Aslaug Valsdottir er glad, lettet og stolt over en velgennemført NJF-kongres, der blev holdt i Reykjavik.

– Jeg er meget glad, siger Aslaug Valsdottir med et stort smil. Aslaug er formand for den islandske jordemoderforening og for den komite, der har stået for forberedelse og afvikling af kongressen. Aslaug Valsdottir var fra starten indstillet på at satse højt i planlægningen af kongressen.

– Jeg var ambitiøs og jeg troede på, at antallet af deltagere ville vokse med kongressen her i Island. Sidste gang vi havde kongressen var i 2004, og der var vi 300 deltagere. I dag er vi 700 trods flystrejke, siger hun og tilføjer, at strejken ikke har betydet så mange afbud og aflysninger, som arrangørerne dagene før kongressen havde frygtet.

Sideløbende med forberedelserne til kongressen har formanden arbejdet for at udvide de islandske jordemødres arbejdsområde.

– Vi vil gerne udvide vores arbejdsområde, så kvinder kan møde en jordemoder i alle faser af deres liv. Det kan være i forbindelse med infertililtet, rådgivning om seksuel sundhed, antikonception og forhold omkring menopausen, siger Aslaug Valsdottir, der har været med til at gøde jorden for at få jordemødre ind på feltet.

– Vi har fortalt om erfaringerne fra Sverige, hvor jordemødre arbejder i ungdomsmodtagninger og i klinikker for kvinder i alle aldre. Og vi skal nok lykkes med at kunne tilbyde kvinderne at se en jordemoder hele livet. Og vi holder ved, siger hun.

Trods politisk opbakning blev to klinikker, der skulle fungere som pilotprojekter, aldrig åbnet, fordi praktiserende læger var imod. I forbindelse med planlægningen af klinikkerne har de islandske jordemødre fået ret til at udskrive hormonel antikonception.

Også de islandske jordemødre mener, at de burde lønnes bedre.

– Vi er i en konstant lønkamp og vi sammenligner os med tandlæger, ingeniører og dyrlæger, når vi argumenter for mere i løn. Hvis vi var en mandsdomineret faggruppe, ville lønnen være højere, siger formanden for de islandske jordemødre.

Læs alle artiklerne om Nordisk Jordmorforbunds kongres 2019

Fakta om Jordemødre i Island
Jordemoderuddannelsen hører til på universitetet og er en to-årig overbygning til sygeplejerskeuddannelsen, der er fireårig. Der er godt 200 medlemmer af den islandske jordemoderforening: Ljósmædrafélag Íslands.