Uge-for-uge kalender- til dig der venter tvillinger

Af Joan Tønder Grønning
Forlag TekstXpressen,
120 sider til 248 kr.

Anmelder  Katrine Refsgaard, jordemoder

Bogen Uge-for-uge-kalender — til dig der venter tvillinger henvender sig, som titlen antyder, til kvinder og par, der venter tvillinger, hvad enten det er første- eller flergangsgravide. Bogen er bygget op således, at man fra uge til uge kan følge med i, hvad der sker med graviditeten, tvillingerne og kvindens fysiske forandringer. Samtidig er der gjort plads til, at parret kan skrive deres egne noter omkring graviditeten i bogen, samt sætte billeder ind. Gennem bogen er det beskrevet, hvornår den gravide skal til diverse undersøgelser og skanninger i graviditeten.

Bogen er skrevet i et let læseligt og forståeligt sprog, der gør det nemt for kvinden og hendes partner at følge med i hvilke forandringer, der sker undervejs i graviditeten, samt hvordan børnene udvikler sig. Den starter med en indledning omkring hvordan, man beregner terminen samt hvordan, befrugtningen af hhv. en- og tveæggede tvillinger sker. Det er gennemgående i hele bogen, at der på skift bliver beskrevet ligheder og forskelligheder i forhold til hvilken slags tvillingegraviditet, der er tale om. I bogen er der en god fordeling imellem hvilke ting, der er vigtige under graviditeten fx kost, motion og vitaminer, gode råd, samt hvad der sker i og med graviditeten, både for kvinden og tvillingerne.

Forfatteren giver en god forklaring på de forskellige gener, der kan præge graviditeten og det naturlige i at have disse gener, samt hvilke andre ting, der følger med det at være gravid, som fx træthed, ændret sexlyst og evt. pletblødning i forbindelse med samleje. Hun gør det på en måde, så parrene, der venter tvillinger, kan få en god forståelse af, hvad der sker under graviditeten, men uden at gøre graviditeten til en sygdom, som ellers hurtigt kan blive tilfældet, når en kvinde venter tvillinger. Man kan tydeligt mærke, at hun selv har født tvillinger, men at hun har sat sig grundigt ind i tingene omkring tvillingegraviditeter, således at det ikke er en subjektiv beretning.

Bogen henvender sig som sagt primært til kvinder og par, der venter tvillinger og som har lyst til at følge med i, hvad der sker undervejs i graviditeten både med børnene og den gravide. Bogen er som sådan ikke relevant for jordemødre, men den er god at have kendskab til, hvis man har med tvillingegravide at gøre, da den giver et godt indblik i, hvordan graviditeten, formentlig, forløber og måske kan være en sjov og spændende måde at følge med på, uden fokus på alle de komplikationer der kan være. Således at parret også kan nyde bare at være gravide.