Smertefri fødsel - Anja Bay metoden

Af Anja Bay
People's Press, 2013, 129 sider
Vejl. pris 249,95 kr.

Anmelder Rikke Bodenhoff, jordemoder

"Jeg blev virkelig provokeret". Sådan skriver jordemoder Camilla Darre i forordet i bogen, om sine oplevelser, da hun stødte på Anja Bays fødselsforberedelseskoncept med titlen "Smertefri Fødsel". En holdning som mange jordemødre og måske også andre kan nikke genkendende til.

Anja Bay har nu udgivet sit koncept som en bog. Den tager udgangspunkt i tre øvelsesprogrammer, som er tilrettelagt efter hvor langt, kvinden har til sin termin, henholdsvis hvis der er 12, otte eller seks uger igen. Programmerne er udarbejdet så den gravide gennemgår såvel afspændings- og vejrtræknings- og visualiseringsøvelser. Bogen er 'pixi-versionen' i forhold til at beskrive selve fødslen. Til gengæld er der lagt stor vægt på at give kvinden redskaber, hun kan benytte hele fødslen igennem, hvilket gør, at det tilsammen giver god mening, da den gravide trods alt skal føde og ikke til eksamen i jordemoderkundskab. Der er billeder af forskellige fødestillinger, tips til hvordan partneren kan støtte i den enkelte stilling og tricks til berøring. Bogen er let at læse, og der bliver talt lige ud af posen. Den virker som et godt supplement (eller alternativ) til 'klassisk' fødselsforberedelse, netop fordi den lægger mere fokus på teknikker end teori. Bogen indeholder desuden mange citater og længere fødselsfortællinger, også om udfordringerne i fødsler, hvor teknikkerne er brugt.

Det er ikke min fornemmelse, at bogen prøver at advokere for en udelukkende 'naturlig' fødsel, men nærmere at teknikkerne kan være en hjælp til empowerment. Såfremt man føler behov for medicinsk smertelindring, er bogen også positiv over for det. Ligeledes er der afslutningsvist et kapitel omkring, hvis teknikkerne ikke virker, og hvordan igangsættelse og vestimulering kan påvirke kroppens reaktioner og evnen til at arbejde med veerne. Uden at jeg vil gå ind i diskussionen af teknikkerne og om hvorvidt en fødsel kan være smertefri, så kan man ikke komme uden om, at Anja Bay har formået at skabe et koncept, der tiltaler mange gravide. Hvis det giver den enkelte troen på sig selv til fødslen og barseltiden, så er det det vigtigste! I bund og grund må de gode fødselsoplevelser være vores alles mål, så derfor syne jeg, at bogen også kan være relevant at se nærmere på for alle jordemødre, der møder kvinder, der ønsker at arbejde med teknikkerne, således at man kan støtte den enkelte bedst muligt.