Af Janne Hejgaard
Frydenlund
48 sider, illustreret i farver.
199 kr.

Anmelder Rebecca Veilgaard Rasmussen, jordemoder

Børn er seksuelle væsner, men med en anden seksualitet end voksne. Det er udgangspunktet i den billedrige børnebog ’Det kilder!’.

Bogen handler om Johanne og William på 6-7 år, som er venner. De leger sygehus, og bliver kærester – men ikke kysse-kærester, for det er bvadr! De er nysgerrige og forundres over, hvordan de ser forskellige ud uden tøj på og hvordan man får børn. Johanne og William er ligesom andre børn, de undrer sig over sex, samliv, forplantning og køn. Gennem teksten og de flotte billeder på hver side forsøger bogen at give svar på spørgsmålene, så det er forståeligt for børn.

Bagest i bogen er der et par sider til de voksne. Det er de færreste unge i dag, der taler med deres forældre om sex. I stedet får de information fra internettet, venner og bøger. Derfor fremhæves det, at hvis man som forælder ønsker, at det skal være anderledes med ens egne børn, nytter det ikke at starte, når de på vej ind i puberteten. Og det er her bogen kommer til sin ret, hvis man som forælder har svært ved at åbne op for emnet, eller ens børn ikke spørger. Børn ved nemlig godt, hvad der er “i orden” at spørge sine forældre om og hvilke spørgsmål, man holder for sig selv. Hvis børnene spørger, skal de have svar på deres spørgsmål, og rigtige svar! Så ikke noget med blomsten og bien, og vores kære stork må vi lade blive i reden.

Man kan helt sikkert få nogle gode snakke med sit barn ud fra bogen. Historien er fin og forklarende, og de farverige illustrationer i sig selv giver også god basis for snak. I en tid hvor man bliver bombarderet med sex, er den et værktøj til at få emnet ned i børnehøjde, og samtidig skabe modvægt til det billede af sex og kroppe, der er i medierne.

Bogen er primært til børn og deres forældre, men er helt sikkert anvendelig for jordemødre, der underviser i seksualundervisning, og selvfølgelig også for den almindeligt interesserede (jorde)moder.