Baby - 100 % naturlig uden tilsætning

BABY - 100% naturlig uden tilsætning
Rebecca Persson
Politikens Forlag, april 2011 Vejl. udsalgspris 300 kr.

”En komplet guide til en sund baby med grøn livsstil”. Det lover Rebecca Perssons bog ”BABY”.

Og det holder den. Det er en komplet, grundig, relevant og nem og overskuelig guide til økologiske valg, kosttilskud, sund mad og udstyr og tøj til baby.

Rebecca Persson har samlet sin mangeårige erfaring og de nyeste anbefalinger fra bl.a. Sundhedsstyrelsen i en skøn bog, der enten kan læses fra ende til anden eller bruges som opslagsbog. Et grundigt register gør bogen særdeles nem at bruge.

Bogens anbefalinger er godkendt af læge Irene Hage, der har en treårig overbygningsuddannelse i komplementær medicin, og biolog Maja Kirkegaard, der har en ph.d. om hormonforstyrrende stoffers virkning på kroppens vitaminer og hormoner. Bogen er inddelt i fire dele: Babys startkit, Byg din baby, I køkkenet og Guides. ”Babys startkit” giver en udførlig gennemgang af, hvad man behøver til sin baby, og hvordan man rent praktisk indretter sig til en sund baby. Afsnittene ”Byg din baby” og ”I køkkenet” er aldersinddelt, hvilket gør det særdeles brugervenligt og overskueligt at følge, når ens baby vokser. Afsnittende giver inspiration til opskrifter til en sund og varieret kost.

”Guides”-delen indeholder bl.a. indkøbsguide fra A-Å og naturlig hjælp til syge børn og børnesygdomme. Bogen er krydret med anekdoter og erfaringer fra forfatteren selv, fine illustrationer og billeder. Der er gode råd, facts og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen, drysset ind hvor det er relevant. Der er opskrifter, indkøbsguides, gør det selv-guides til cremer m.m.

Gennem hele bogen gives der konkrete eksempler på hvad, man kan købe og hvor, det kan købes med henvisninger til både butikker og webshops. Og for at mane i jorden at en grøn baby partout er en dyr baby, giver Rebecca Persson både et billigt og et dyrere alternativ. Bogen er relevant for både gravide, barslende og for jordemødre. Med nye retningslinjer i forhold til graviditet og kemi vil der være større efterspørgsel på viden om, hvordan man tilrettelægger sig med en baby og mindst mulige hormonforstyrrende stoffer. Den viden er samlet her i BABY, så den kan ganske fint finde en plads på hylderne i landets konsultationer og barselgange.

Som jordemoder sidder man og ønsker, at der var et afsnit om graviditet. Men det er der ikke af en bestemt grund. For MOR til BABY skal have sin egen bog. Og ifølge forfatterens hjemmeside er MOR på vej. Som e-bog. Den første bog om MOR bliver ”100% gravid – naturlig sund uden tilsætning”. Og den glæder jeg mig til at læse!

Som mor til en pige på 6 mdr. må jeg sende en undskyldning til forfatteren. For min BABY er efterhånden plettet, krøllet og lidt snusket. Til gengæld er den blevet nusset og kigget i næsten dagligt.

Anmelder Marie Louise Madsen, jordemoder