Kære verden - jeg er blevet mor

Af Julie Bruhn HøjsgaardForlaget Springbræt127 sider179 kr.Anmelder Katrine Sørensen, jordemoder

’Kære verden - jeg er blevet mor’ af Julie Bruhn Højsgaard er 108 personlige historier om og fra livet som nybagt mor. Med forfatterens egne ord er bogen "en kærlighedshistorie til nye mødre, der har lyst til et skulderklap".

Jeg må erkende, at det var med en vis skepsis, at jeg kastede mig over denne bog. Med så meget godt litteratur tilgængelig og aldrig nok tid, har denne form for "mommy-litteratur" egentlig aldrig virket så appellerende på mig. Min fordom var, at de alle handler om stort set det samme: På karikeret vis at fremstille, hvordan livet med en baby punkterer (forestillingen om) det ellers polerede og perfekte liv.

Men Højsgaards bog er overraskede positivt! Først og fremmest fordi hun virkelig kan skrive, og dermed formår at forvandle sine betragtninger af og refleksioner over både betydelige og mindre betydelige hverdagshændelser til noget, der fremstår næsten poetisk. Således bliver vi taget med i små hverdagsscenarier, som iagttagelsen af en næse-pillende dame i bussen, luftningen af de nye støvler i universitets-kantinen, afføring på hænderne i skiftesituationen, lykkefølelsen i at sidde med et dameblad og ikke mindst bogens røde tråd; kærligheden til barnet og det virvar af følelser, som moderrollen også bringer, når den skal kombineres med samfundets og egne forventninger til, hvad livet også er. Dette formidles ikke spor karikeret i Højsgaards tilfælde; derimod med fine nuancer og en sikker skrivehånd.

Som jordemoder giver bogen, mig som læser, et meget fint og velskrevet indblik i den snævre, fantastiske og lidt sårbare boble, livet som nybagt mor kan være. Og jeg tror, at mange nybagte mødre fra den velstillede middelklasse vil kunne føle sig både godt underholdt, forstået og føle det som det kærlige skulderklap, forfatteren har tiltænkt dem med bogen.

Bogen får min anbefaling, og jeg kunne bestemt godt finde på at læse op af den som et diskussionsoplæg til fødselsforberedelse, når barsel er emnet.