Af Nanna Ewald Stigel cand,mag, ernæringsterapeut, yogalærer
ArtPeople/Peoples Press, 2015
253 sider
Vejl. pris 320 kr. inkl. Fragt

Anmelder Tara Ravn, jordemoder

Hvor er det en lysende gevinst for jordemoderens virksomhedsområde, at noget så ”jordemoderfjendsk” som barnløshed, nu gives en naturlig helse.

Denne bog er lige noget for mig, idet jeg ynder al jordemoderfaglig teori, der gør det muligt for mig bedre at kunne vejlede kvinderne i, hvordan deres krop kan støttes til at udfolde sin dybeste iboende intelligens.

Bogen er bygget op i 4 afsnit, der alle indeholder kasser til notater, testskemaer, opgaver og spørgsmål med linjeafsæt, der byder læseren at nedskrive de overvejelser og ændringer, der er foretaget. Således er ‘Bliv gravid’ også en arbejdsbog, ja måske bliver den endda en bibel for mange.

Bogens første del er en introduktion til forfatterens indfaldsvinkel til emnet. Her lærer vi grundlæggende at forstå, at det er overskueligt at ændre på en livssituation, hvor graviditet udebliver. Vi lærer også, at dette er vigtigt af en lang række andre årsager end det blotte ønske om at få et barn. Vi gives også forståelsen af, at vi selv er eksperterne i forhold til vore egne kroppe. Der er således en respektfuld tone hele vejen igennem bogen. I bogens anden del sprudler det med viden, der holdes tøjlet omkring tre hovedkomponenter; kost, motion med yogaen som omdrejningspunkt, samt holistisk forebyggelse af stress. Nanna har en enorme indlevelse i sin målgruppe – kvinder (og mænd) på fertilitetsrejse. Hun leder dem muntert igennem alle bogens teorier og stiller forslag til, hvad der bør laves om.

Det helt usædvanlige-–og det jeg virkelig ser som bogens styrke – er, at hun er fabelagtig til at bevare en optimistisk tilgang til emnet, samt til at samle sin læser op og sætte barren lidt lavere, når det bliver svært, som fx ved ændringer i forhold til sukker. Hun er åbenlyst ikke kun teoretiker. Det er tydeligt, at Nanna også praktisk arbejder med disse frugtbarhedsrejser. Dette gør hun i sine fertilitycircles og i 1:1 behandlinger.

I bogens tredje del indvies læseren i den kvindelige cyklus og timing med leg som ledetråd og i bogens sidste del, finder man forklaringer på, samt rådgivning i, hvad der kan gøres, når der skal mere til.

Hurra for en milepæl i vores forståelse af barnløshed.