• Bookmark and Share

Stadig stor søgning til jordemoderuddannelsen

26. juli 2019

Jordemoderforeningen kan med glæde konstatere, at der på alle tre jordemoderuddannelser (Københavns Professionshøjskole, UC Nordjylland, UC Syddanmark) er stor søgning til jordemoderstudiet.

Det stabilt høje antal pladser på uddannelsen afspejler, at arbejdsgiverne ser potentialet i den veluddannede jordemoder, der arbejder med familiedannelse fra tidlig graviditet, til god og tryg fødsel og en god start på samlivet mellem forældre og barn.

Jordemødre ansættes desuden i stigende grad i almen lægepraksis og som sundhedskonsulenter i kommuner, hvor de blandt andet arbejder med seksuel sundhed. Jordemødre er desuden beskæftiget med forskning og udvikling samt med undervisning. Flere jordemødre bruger også uddannelsen som privat praktiserende.

Det høje optag på jordemoderuddannelsen lægger pres på de kliniske uddannelsespladser, hvor der er udfordringer for de store årgange af jordemoderstuderende. Den situation vil Jordemoderforeningen i samarbejde med jordemoderledere og uddannelsesledere arbejde for at udbedre.

Kontakt:
Presseansvarlig Anne-Marie Kjeldset på mobil 21 76 64 04, amk@remove-this.jordemoderforeningen.dk
eller formand for Jordemoderforeningen, Lillian Bondo på mobil 23 43 94 33, lib@remove-this.jordemoderforeningen.dk