• Bookmark and Share

Tørklæder og frit sygehusvalg

12. november 2010

De seneste dages fokus på tørklæder og frit sygehusvalg viser desværre, at debatten om sundhedspolitikken alt for ofte drejer sig om alt andet end mest og bedst sundhed for befolkningen.

Vi har religionsfrihed i Danmark. Det skal vi værne om og for nogle ansatte i sundhedssektoren er deres religiøsitet forbundet med at gå med tørklæde, for andre med at gå med et kors.

Hvis det frie sygehusvalg indebærer, at man som medlem af folkekirken kun vil behandles af andre medlemmer af folkekirken; at muslimer kun vil behandles af muslimer; jøder kun vil behandles af jøder;  katolikker kun vil behandles af katolikker; hinduer af hinduer osv., ja, så er vi på vej mod et ganske andet sundhedsvæsen end det, vi kender i dag.

Det siger sig selv, at det ikke er fremmende for integrationen. De ansatte i sundhedssektoren skal udelukkende vurderes på deres faglighed.

Samtidig er det heller ikke fremmende for mere fleksible løsninger i sundhedssektoren, og endelig vil der skulle tilføres langt, langt flere midler til sektoren, hvis religiøse valg bliver en del af det fremtidige sundhedstilbud.

Hvis der er politisk vilje til at bruge den slags midler på sundhedssektoren, så skulle man hellere bruge pengene på at tilbyde bedre service for borgerne.

Vi ønsker, at der bliver givet gode sundhedstilbud til borgerne og samtidig skabt respekt om og fokus på de ansattes faglighed i stedet for deres religiøse overbevisning.

Yderligere oplysninger hos formand for Jordemoderforeningen Lillian Bondo på tlf. 23 43 94 33.