Abortens kompleksitet til debat

Loven om fri abort, der giver kvinder adgang til at få foretaget abort frem til udgangen af 12. uge, fylder 50 år i år,  og debatten om abortgrænsen, med eller uden samråd, foregår mange steder i samfundet. Ikke mindst blandt os jordemødre.
Debatten er vigtig at tage, og det er vigtigt, at vi tør og vil høre på erfaringer, tager følelser alvorligt og respektere hinandens holdninger.

Lis Munk og Mette Rotesan vil på denne parallelsession inviterer til en samtale- og debatsession, hvor de sammen med aktuelle aktører tager fat om abortdiskussionen, hvor den nu befinder sig i november, og kobler det i relation til jordemoderens rettigheder og pligter – og den jordemoderfaglige omsorg – i forbindelse med abortområdet.

Måske er der oplæg til en ny abortlovgivning, når medlemsmødet løber af stablen i slutningen af november – måske er der ikke. Derfor bliver denne parallelsession først endeligt færdigformet, når vi kommer tættere på datoen for medlemsmødet.