• Print
  • Rss
  • Bookmark and Share

Gode råd til den første praktik

Hospitaler og afdelinger er forskellige. Derfor er det vigtigt, at du er åben og lytter dig ind på omgangstonen og kulturen blandt kollegerne på det enkelte praktiksted.

Nedskreve og ikke nedskrevne regler
Nogle regler er nedskrevne, de er lette at identificere, men en del er ikke nedskrevne, dem skal man ofte selv opdage.

Eksempler på nedskrevne/ikke nedskrevne regler:

  • Egen telefon – hvor lægger man den, hvor meget og hvornår må man bruge den i løbet af en vagt
  • Facebook – er det ok at tjekke sin Facebook profil, mens man er på vagt
  • IT-politik generelt – hvad må man foretage sig på afdelingens PC, fx surfe på nettet, Facebook, læse private mails, downloade filer, spille
  • Rygepolitik – hvor og hvor ofte
  • Påklædning – eget tøj under kitlen, smykker, neglelak
  • Hvordan skal håret bæres
  • Pauser – hvor, hvornår og hvor længe
  • Personalemøder – deltager den studerende, er det ok at melde afbud
  • Sygemelding/raskmelding – til hvem

Tavshedspligt
Alt, hvad du oplever i forhold til patienterne, er belagt med tavshedspligt. Det vil sige, at du ikke i familien eller vennekredsen må fortælle om patienterne, med mindre at fortællingen kan gøres 100 % anonym. Tænk i den forbindelse på, at din omgangskreds griber ind i mange andre personers omgangskredse, og på den måde kan din patient være bekendt for dine venner eller nogle af deres venner.
Læs mere om tavshedspligt på sundhed.dk

Mødet med patienten
Patienten vil møde forskellige faggrupper på hospitalet og er i en situation, hvor der måske ikke er det store overskud til selv at være opsøgende og overbærende. Derfor skal du tænke på:

  • at vise respekt for patienten og hendes situation
  • at præsentere dig med navn og titel
  • Ikke at tale hen over hovedet på patienten – heller ikke i forbindelse med din egen læring
  • at føle efter hvordan netop denne patient har brug for at blive talt til og behandlet

Husk at ....

Når du er i praktik, er det vigtigt, at du er lyttende og opsøgende - og stiller spørgsmål til det, der undrer dig. Det er både til gavn for din egen læring, men bestemt også for hospitalet, som kan lære af dine spørgsmål.