• Bookmark and Share

Tandfrembrud hos børn

Nyhedsbrev for gravide, Barsel

Sædvanligvis begynder et barn at få tænde, når det er mellem et halvt og helt år gammelt. Det er dog set at den første tand kommer allerede fra omkring 3 måneders alderen. Et tandfrembrud kan være forbundet med uro og gråd hos barnet, hvilket naturligt fører til at man som forældre ønsker at lindre barnets ubehag. I den forbindelse kan man pensle eller spraye barnets gummer med midlet Dolodent®, der indeholder et lokalbedøvende stof, kaldet benzocain.

Lægemiddelstyrelsen ønsker at gøre opmærksom på, at der kan være bivirkning forbundet med anvendelse af dette stof, i form af, at der føres mindre ilt rundt med blodet i kroppen. Denne tilstand, der kaldes methæmoglobinæmi, kan også være medfødt eller udløst af udsættelse for visse kemikalier. Spædbørn er dog mere modtagelige end voksne. Det understreges at de fleste tilfælde er milde og behandling er ikke nødvendig. De amerikanske lægemyndigheder advarer mod brug af denne medicin, der i USA forhandles i håndkøb. Lægemiddelstyrelsen har ikke planer om stramninger på området da koncentrationen i det middel man anvender i Danmark er lavt, samt midlet er receptpligtig. Lægemiddelstyrelsen holder skarpt øje med om der som følge af deres advarsel vil komme bivirkningsrapporteringer.

Kilde: www.lægemiddelstyrelsen.dk/ nyheder