• Bookmark and Share

Mindre problematisk kemi i hjemmet

Mindre problematisk kemi i hjemmet, Barsel, Nyhedsbrev for gravide

'Kemi i børnehøjde' (kemiibørnehøjde.dk) giver forældre gode råd til at begrænse mængden af problematiske stoffer i deres 0-3 årige barns hverdag. Rådene handler blandt andet om at skabe et sundere indeklimaet på børneværelset og om at holde medicin og kemikalier væk fra børnehøjde:

Det er godt at lufte ud - også inden sengetid:
Blot 5 minutters udluftning med gennemtræk inden sengetid giver et sundere indeklima om natten. Du kan for eksempel gøre det til en vane at lufte ud, hvor dit barn sover, mens I børster tænder om aftenen.

Din støvsuger fjerner også kemi fra dit hjem:
Nogle kemiske stoffer binder sig til støvpartikler. Hvis du fjerner støv og nullermænd én gang om ugen, hvor barnet sover og leger, så fjerner du automatisk også noget af kemien.

Har du hovedpinepiller i tasker og lommer?
Gør det til en vane at give dine lommer, tasker og skuffer i lav højde et medicintjek. Her kan der være hovedpinepiller eller håndkøbsmedicin, der ligner slik eller smager sødt, men som kan være farligt for dit barn.

Hvor står dine opvasketabs?
Vasketabs og rengøringsmidler kan indeholde stoffer, som er farlige for børn, hvis de ender i munden. Du kan forhindre forgiftningsulykker, hvis du stiller produkterne væk fra børnehøjde.

Fisk er sundt for småbørn - men ikke tun:
Det kan ikke siges ofte nok: Fisk er sund kost og indeholder mange vigtige næringsstoffer. Til gengæld kan rovfisk som tun - både fersk og på dåse - indeholde kviksølv, som 0-3 årige børn er særligt sårbare overfor

Besøg hjemmesiden kemiibørnehøjde.dk. Her er der flere råd, links og praktiske tjeklister, som forældre kan downloade og finde inspiration i. De gode råd findes også i den app'en Min Baby, der udgives af Komiteen for Sundhedsoplysning. Bag de gode råd står Miljø- og Fødevareministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet.