• Bookmark and Share

Urininkontinens

23. april 2014

Urininkontinens betyder, at man har svært ved at styre sin vandladning og ufrivilligt kommer til at tisse lidt eller meget i bukserne, fx når man nyser. Omkring én ud af fem kvinder lider af urininkontinens. Der kan dog gøres meget for at afhjælpe problemet, herunder bækkenbundstræning.

Undersøgelser viser, at hvis gravide, der som udgangspunkt ikke har urininkontinens, træner deres bækkenbund, halveres deres risiko for at udvikle inkontinens senere i graviditeten eller efter fødslen. Og for kvinder, som har trænet, gælder, at de har 20 procent mindre risiko for fortsat at have symptomer på urininkontinens et år efter fødslen.

Du kan læse mere om bl.a. inkontinens hos Kontinensforeningen, som er en privat patientorganisation, der har til formål at varetager interesser for både børn og voksne med bl.a. urininkontinens og at bryde tabuet omkring lidelsen. Her kan læses om forskellige former for inkontinens, bl.a. stressinkontinens, som man kalder den form for inkontinens som kvinder der har svag bækkenbund efter fx en fødsel, kan lide af.

Foreningen rådgiver også om forebyggelse og behandling. www.kontinensforeningen.dk

December 2010