• Bookmark and Share

Teknologisk gennembrud inden for graviditets- og fødselsovervågning

24. marts 2015

Jordemoder og ph.d.-studerende Diana Riknagel

Jordemoder og ph.d.-studerende Diana Riknagel fra Regionshospitalet Viborg har i samarbejde med forskere fra Aalborg Universitet og telesundhedsfirmaet Viewcare udviklet et nyt udstyr, CentaFlow, til graviditets- og fødselsovervågning. Det nye udstyr måler blodtilførslen fra moderkage til foster ved hjælp af lydsensorer på kvindens mave.

Mandag blev udstyret vist ved et arrangement, hvor blandt andet handels- og udviklingsminister Mogens Jensen, Regionsformand Bent Hansen og Jordemoderforeningens formand Lillian Bondo deltog.

Større tryghed og færre unødige kejsersnit
Det nye udstyr vil fx kunne bruges af den gravide hjemme.
- Jeg tænkte ofte over, hvordan vi mon kunne få flere oplysninger fra maven. Det er for eksempel frustrerende at sende utrygge gravide hjem med beskeden om, at de må ringe, hvis de ikke mærker liv, som de plejer - og bare kunne give dem tid til en ny kontrol, forklarer Diana Riknagel.

Udstyret vil også gøre en forskel i forhold til at finde de fostre, der ikke vokser, som de skal.
- Den nye teknologi giver os en forventning om, at vi kan finde stort set dem alle sammen - og med langt færre kontroller. I dag er omkring 40 procent af alle gravide til ekstrakontroller, og der laves kejsersnit, hvor det måske er unødvendigt, fordi vi ikke har data nok fra maven, forklarer Diana Riknagel.

Ideen skal eksporteres
Det nye udstyr tænkes ikke kun anvendt i Danmark. Viewcare A/S mener, at udstyret kan være med til at mindske mødre- og børnedødelighed på verdensplan.