• Bookmark and Share

LO og FTF indkalder til ekstraordinære kongresser om ny hovedorganisation

LO og FTF har i dag besluttet at indkalde til ekstraordinære kongresser den 13. april for at beslutte, om der skal stiftes en ny fælles hovedorganisation.

09. februar 2018

De to hovedorganisationer, der til sammen organiserer 1,5 mio. lønmodtagere, har de sidste to år kørt en proces, hvor de har søgt at lave et forslag til grundlag for en ny hovedorganisation. De to separate ekstraordinære kongresser i LO og FTF holdes samtidigt i to forskellige sale i Odense Kongrescenter den 13. april.

Der skal være to tredjedeles flertal for en fusion i begge organisationer, for at sammenlægningen bliver en realitet. De delegerede på kongresserne er medlemsfagforbund, herunder Jordemoderforeningen som er medlem af FTF.

Hvis der på de ekstraordinære kongresser er flertal for sammenlægningen bliver den nye hovedorganisation en realitet fra 1. januar 2019.

Læs mere om fusionen i Ugebrevet A4's artikel 'Drama til sidste øjeblik om fusion mellem fagbevægelsens giganter'