• Bookmark and Share

Lis Munk ny formand for Jordemoderforeningen

30. august 2019

Fra 1. september er Lis Munk formand for Jordemoderforeningen og følger dermed efter Lillian Bondo, der forlader posten efter 18 år.

Lis Munk er 53 år, uddannet jordemoder i 1991 og har arbejdet på otte af landets fødesteder blandt andet Skejby, Hvidovre Hospital og Rigshospitalet. Lis Munk har en Master i Health Informatics fra 2001.

Lis Munk har senest været ansat i Vårdförbundet i Stockholm, hvor hun var professionsansvarlig på jordemoderområdet og ansvarlig for bistandsprojekter. Hun har før blandt andet været ansat i Jordemoderforeningen som udviklingskonsulent og senere som sekretariatschef.

Udfordringer i forhold til løn, belastning som følge af skiftende arbejdstider, meget akutarbejde og mangel på tid til omsorg er noget, der fylder i medlemskredsen og derfor også i tankene hos den nye formand.

- Mange jordemødre er frustrerede over, at de har et meget stort ansvar, som ikke afspejles i lønnen, og der er behov for at se på, hvordan vi kan blive endnu mere skarpe på, hvad vores strategi skal være i forhold til at sikre bedre løn. Vi har de traditionelle overenskomstforhandlinger, men der er også andre måder at få en lønudvikling på, siger hun i et interview i Tidsskrift for Jordemødre.

Læs hele interviewet i Tidsskrift for Jordemødre nr. 5, 2019  side 10.