• Bookmark and Share

Jordemødre på toppen i undersøgelse af troværdighed

Af: Anne-Marie Kjeldset
14. september 2017

Fotograf: Morten Pedersen

Jordemødre stryger ind på førstepladsen i en undersøgelse af en række faggruppers troværdighed med 4,13 ud af 5 mulige point. Ingen faggrupper har tidligere i de ni år, undersøgelsen er blevet gennemført, opnået så høj en score. Det er første gang, at jordemødre er med i undersøgelsen, der tester den danske befolknings holdning til forskellige faggruppers troværdighed.

Lillian Bondo, formand for Jordemoderforeningen, glæder sig over resultatet og hæfter sig særlig ved, at jordemødre blandt andet bonner højt ud i spørgsmålet om klar kommunikation.

- Vi er sammen med mennesker i store øjeblikke i deres liv. Det gør, at vi skal kunne kommunikere i akutte situationer - enkelt, sandt og forståeligt - med både kvinder og mænd. Det spejler også den kommunikation, som vi præsterer som en samlet gruppe, i samfundsdebatten, siger landsformanden.

Forholdene på fødeområdet har i særlig grad været i mediernes søgelys i de seneste år, og det har været med til at sætte jordemødres arbejde i fokus

- Familierne har kunnet mærke, at vi har en høj følelse af ansvarlighed for deres ve og vel. Det tror jeg, har styrket respekten for Jordemoderforeningens og de enkelte medlemmers udsagn, siger Lillian Bondo.

På andenpladsen af troværdighedsskalaen ligger sygeplejerskerne med 3,98 point, derefter kommer dommere med 3,93 point og læger med 3,89 point.

Undersøgelsen gennemføres af Radius Kommunikation, der for niende år i træk har undersøgt den danske befolknings holdning til forskellige faggruppers troværdighed. Analysen er gennemført i perioden 8. til 22. august 2017. 2.037 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18-­75 år har deltaget i undersøgelsen, som er gennemført som en internetbaseret spørgeskemaundersøgelse via Epinions Danmarkspanel. Undersøgelsen er i år udvidet fra 20 til 25 professioner - heriblandt jordemødre.

Læs mere om undersøgelsen