Bachelorprisen 2018

Bachelorprisen blev uddelt til tre bachelorprojekter, der vurderes som de mest relevante, aktuelle, originale, praksisrelaterede og perspektiverende for jordemoderprofessionen.

Igen i år var det Lis Munk, dansk uddannet jordemoder – men nu bosat i Stockholm – og tidligere ansat i Jordemoderforeningen, der var formand for priskomiteen og stod for uddelingen af dette års bachelorpris. Hun inviterede til at løfte blikket og se på den danske jordemoderuddannelse i et internationalt perspektiv.

– Selvfølgelig kan vi altid være bedre, specielt hvis vi fik bedre tid i uddannelsen, men når vi taler om jordemoderuddannelser i Europa, så er vi lysår foran, sagde hun og kom med et eksempel fra en uddannelseskonference i London, hvor to danske jordemødre og undervisere på jordemoderuddannelsen i København havde en workshop, hvor de viste, hvordan de underviser de kommende jordemødre i evidens og evidensbaseret medicin.

– Der var mange til workshoppen og et af spørgsmålene fra deltagerne lød: Underviser I virkelig de studerende på det niveau, sagde Lis Munk.

Det er ottende gang at Jordemoderforeningen uddeler bachelorprisen og i år var der 16 projekter i opløbet om de tre priser.

– Emnerne strakte sig over fødesteder, stillinger og forberedelse, CTG, PROM, kejsersnit og sex. Hvis man skal pege på en ny trend, så er der i flere projekter et ønske om at få kvindens perspektiv med, sagde formanden for priskomiteen og opfordrede til, at de mange projekter bliver læst og brugt.

– I skal opfordre jeres nye unge kolleger til at fortælle om deres projekt, holde workshop osv. Det er ganske enkelt en gratis omgang på professionsopdateringen, sagde hun

1. prisen

Første prisen gik til projektet Mærker du liv?, skrevet af fra venstre: Ida Taustrup Riber, Josefine Wehding Tornehave og Camilla Storm Vibæk Jensen.

2. prisen

Anden prisen gik til Stor gejst for oprejst, skrevet af fra venstre: Ida Linea Svendsen, Line Schüsler Madsen, Clara Angelina Friedrichsen Veitch, Judit Ellingsgaard

3. prisen

Tredje prisen gik til Smerte under suturering, skrevet af fra venstre: Jeanette Jamila Ørdis, Sigrid Juhl Arnbjerg- Nielsen, Nina Emelie Hekkel Vergara.

Lis Munk var formand for priskomiteen, der desuden bestod af Sarah Hjorth Andersen, Fie Hjørnet og Mette Busk.