• Bookmark and Share

Alle gravide skal have adgang til forebyggende undersøgelser

Pressemeddelelse udsendt fra Røde Kors den 21. maj:

26. maj 2015

Danmark burde give rutinemæssige sundhedstilbud til gravide og nyfødte udokumenterede migranter. Årsagen er dels hensyn til mor og særligt det nyfødte barn. Lande vi normalt sammenligner os med giver disse sundhedstilbud.

På den baggrund er organisationerne meget skuffede over, at ministeren for sundhed og forebyggelse, Nick Hækkerup i brev til Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd, Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp og Jordemoderforeningen 16. marts 2015 afviser at tilbyde gravide udokumenterede og deres nyfødte sådanne sundhedstilbud.

Lægeforeningen har beregnet omkostningerne for at sikre gravide udokumenterede migranter den nødvendige sundhedshjælp til i størrelsesordenen 2,5 mio. kroner/år.

Nu foreligger den seneste årsrapport fra den Sundhedsklinik for udokumenterede migranter, som Røde Kors driver i samarbejde med Lægeforeningen og Dansk Flygtningehjælp og den understreger igen problemets omfang.

Læs Årsrapport fra Sundhedsklinik for udokumenterde migranter