• Bookmark and Share

Åben høring om værdien af tidlig indsats

15. maj 2017

Den tidlige børneindsats bør starte allerede i graviditeten. Lillian Bondo og Anna-Katherine Højland var indbudt som eksperter ved en åben høring om værdien af den tidlige indsats, som Folketingets social- og børneudvalg afholdt den 10. maj i Landstingssalen.

Høringen skulle afdække hvad den nyeste forskning siger om sammenhængen mellem børns start på livet, og hvordan det går dem siden hen? Hvorfor er det vigtigt at lægge fundamentet for at give børn de bedste livschancer i barnets første leveår, og hvordan kan vi blive bedre til den tidlige børneindsats?

Udvalget ønskede at få forskeres og fagpersoners bud på, hvordan tidlig indsats over for børn i alderen 0-6 år kan mindske betydningen af social baggrund og negativ social arv, og hvilke indsatser der kan fremme børns læring og sociale mobilitet.

Ud over Lillian Bondo, formand, Jordmoderforeningen, og Anna-Katherine Højland, jordemoder og psykolog, deltog også Lisbeth Trille G. Loft, assisterende professor, Sociologisk Institut, Københavns Universitet, Mette Skovgaard Væver, PhD, associate professor, Copenhagen University Babylab, Per Schultz Jørgensen, professor emeritus, dr.phi, Dorte Fischer, næstformand, Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker, Elisa Bergmann, formand, BUPL, Jane Weltz, leder, Eksperimentalinstitutionen, Niels Christian Barkholt, næstformand, Dansk Socialrådgiverforening og Charlotte Vindeløv, socialrådgiver.

Læs programmet: http://www.ft.dk/samling/20161/almdel/sou/bilag/215/1752941.pdf

Link til video af hele høringen